Inför ESC 2012 – del 1

Äntligen! Redan efter finalen i Melodifestivalen började jag kolla in programtablån på svt:s hemsida för att utröna när inför-programmen skulle dyka upp i rutan. Så när det väl uppenbarade sig lite riktig kavitets-TV bokade jag in måndagskvällarna ett tag framöver. Dagen till ära hade jag varit på jobbrelaterad långresa  och kört totalt 36 mil för två timmars arbete på annan ort. Inte så miljövänligt. Magen krånglade till det för mig och bestämde sig för att skicka ut det mesta från dagen bakvägen och kvällen såg ut att bli stillsam efter det. Jag förberedde mig med dusch, nattkläder, dunsockar, te med sockerbit i, block och penna och placerade mig i soffan.

Panelen består i år av Lena Philipsson, Måns Zelmerlöw, Gina Dirawi, Lisette Pagler och veteranen Thomas Lundin. Ledare för panelen är Christer Björkman, för sjunde året i rad. Så kan spektaklet börja. Jag ger liksom panelen bidragen poäng från 0 till 5. Så låt oss sätta igång det hela med de första nio bidragen i semifinal 1.

Montenegro. Rambo Amadeus med Euro Neuro. Men vad är detta? Både rytm och melodi saknas. Bara en orakad, provocerande man i övre medelåldern som rider på en stackars åsna. Jag blir mest arg. Skitdåligt. 0 poäng.

Island. Greta Salome och Jonsi med Never forget. Fiolinslag ger nästan alltid plus för mig. Mollklanger likaså. Sångarna har fina röster som passar bra ihop och melodin har kraft bakom sig. Konstpausen blir dock aningens för lång – undrar hur de kommer att lösa det på scenen? 4 poäng.

Grekland. Elefteria Elefteriou med Aphrodisiac. Platt pop och väldigt förutsägbart. Detta är ren skvalmusik som inte fastnar i mitt huvud efter en lyssning. Det är ganska tråkigt trots latinorytmerna som borde vara medryckande. 2 poäng.

Lettland. Anmary med Beautiful song. Trallvänligt men ganska trist. Att sjunga en sång om en sång som alla nynnar på gör väl bara att man hellre vill höra den andra sången – som inte existerar. Repetitivt. 1 poäng.

Albanien. Rona Nishliou med Suus. Skrikande dam i svart låda och ledsna barn som ritar med krita på väggarna. Deppigt värre. De långa utdragna skriktonerna visar mest att damen har lungkapacitet nog för att göra mun-mot-mun-metoden med en häst. Imponerande men inte bra. 1 poäng.

Rumänien. Mandinga med Zahleila. Dansvänlig dragspelspop som varken upprör eller tillför något. Det är glättigt och obekymrat, men vi har hört hundratals låtar i denna genre de senaste åren. Det blir varken bättre eller sämre. 3 poäng.

Schweiz. Sinplus med Unbreakable. Detta är någon form av rock/pop med två bröder som försöker härma några andra. Är det Coldplay eller U2? Jag är inte så bevandrad i denna genre. Men det låter lite bekant så plagiatvarningslampan lyser. 2 poäng.

Belgien. Iris med Would you? Här kommer en ballad med en sångerska som satt många tuppar i halsen. Jag har lite svårt för när man växlar mellan falsett och bröströst sådär ofta. Låten känns lång och då får man endast höra en liten bit på genomlyssningen. Inte bra. 0 poäng.

Finland. Pernilla Karlsson med När man blundar. Finstämt bidrag med poetisk text. Finlandssvenskan gör det hela mycket vackert och vemodigt. På scenen finns både en cellist och en vittra som dansar Euphoriadans. Mycket nordiskt på något vis. 4 poäng.

Sammanfattningsvis vill jag bara säga att jag inte tror att någon av ovanstående kommer att kamma hem hela tjottaballongen. Jag var nog också snålare än vanligt och gav totalt 17 poäng (alltså lägre än Gina Dirawi som var snålast i panelen). Låt oss hoppas att nästa omgång bjuder på lite mer kvalitet.

Om karinmalm

En helt vanlig människa, kvinna, maka, mor och statsanställd.
Det här inlägget postades i Musik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

